روش تهیه سمنو در منزل
روش تهیه سمنو در منزل
نوشته شده در چهار شنبه 19 بهمن 1401
بازدید : 267
نویسنده : تابان

سمنو یکی از بی نظیرترین دسرهای اصیل ایرانی است که ما ایرانی ها آن را با عید نوروز می شناسیم و بر اساس آداب و رسوم مردمان این سرزمین، سمنو را بیشتر به هنگام عید و برای سفره ی هفت سین درست می کنند.

سمنو بسیار دسر سالمی است، زیرا که از جوانه گندم تهیه می شود و شیرینی آن طبیعی است و افزودنی به آن اضافه نمی شود.

راز سمنو و فوت و فن های آن ممکن است از خانه ای به خانه ی دیگر متفاوت باشد و به همین دلیل، در این مطلب سعی کرده ایم که برای شما بهترین نوع سمنو را آموزش دهیم که از امتحان کردن آن لذت ببرید.

مواد لازم تهیه سمنو

گندم کامل با پوست 1 کیلوگرم
آرد گندم 1 کیلوگرم
بادام درختی 10 عدد

طرز تهیه سمنو خانگی مرحله به مرحله

 

در طرز تهیه سمنو باید دقت کنید که مهم ترین چیز صبر است و باید بسیار دقت کنید که شما تا زمانی که به بهترین نتیجه نرسیده اید، شروع به پخت سمنو نکنید.

مرحله اول (خیساندن گندم):

گندم ها را داخل آب بریزید و اجازه دهید بسته به نوع گندم، از مدت 24 ساعت الی 48 ساعت خیس بخورد و در این مدت 2 الی 3 بار آب آن را عوض کنید. توجه کنید که زمان نگه داشتن گندم در آب به اندازه ای است که گندم ها جوانه های ریزی بزنند.


مرحله دوم (جوانه زدن گندم):

گندم ها را داخل آبکش بریزید و پس از اینکه آب ان را به خوبی گرفتید، داخل یک پارچه نخی بگذارید که از قبل مرطوب شده است و روی آن را با همان پارچه بپوشانید و در این مدت مرتبا با آب دوباره مرطوب کنید. باز هم به مدت 48 ساعت این فرآیند را ادامه دهید تا به خوبی جوانه های گندم ریشه بزنند.


مرحله سوم (پهن کردن گندم):

در این مرحله گندم ها را داخل یک سینی پهن کنید و باز هم آن ها را با یک اسپری آب مرطوب کنید و اجازه دهید تا به مدت دو الی سه روز دیگر در همین وضعیت بمانند. توجه کنید که باید روی آن ها را با یک پارچه بپوشانید و آن را هم مرطوب کنید.

این کار را ادامه دهید تا زمانی که شروع به سبزه زدن بکند. سبزه ها را مرطوب کنید و اجازه ندهید که آب در کف سینی شما جمع شود که باعث ترش شدن سمنو شما می شود.


مرحله چهارم (جدا کردن سبزه ها):

در این مرحله که گندم ها سبزه زده اند و طول آن ها خیلی زیاد نیست و هر کدام به اندازه ی 5 سانت و یا کمتر هستند، شروع به جدا کردن آن ها از هم و ریختن داخل یک قابلمه برای شستن کنید. سپس سبزه ها را با آب بشویید و آن را از آبکش رد کنید و با چرخ گوشت آن را چرخ کنید.

سپس مقدار آب با آن مخلوط کنید و با هم به خوبی هم بزنید.


مرحله پنجم (گرفتن عصاره گندم):

در این مرحله گندم های چرخ شده به همراه آب را از یک صافی عبور دهید و به خوبی تفاله های آن را بچلانید و آب رد شده را نگه دارید. دوباره تفاله ها را با آب مخلوط کنید و باز هم از صافی رد کنید.

تقریبا برای این مقدار گندم باید در تمامی مراحل از 7 لیتر آب استفاده کنید. سپس آب به جا مانده را از یک پارچه رد کنید تا اگر چیزی هم در داخل آن باقی مانده است جدا شود.


مرحله ششم (شروع به پخت سمنو):

داخل یک قابلمه مقداری آرد گندم بریزید و شیره گندم درست شده در مراحل قبل را به اندازه ی به آن اضافه کنید. به خوبی مخلوط کنید تا گلوله نشود و سپس دوباره این کار را تا زمانی که شیره گندم تمام شود ادامه دهید.

توجه کنید که اگر آرد شما گلوله ببندد باید این مخلوط را از صافی عبور دهید. سپس قابلمه را روی شعله قرار دهید و به مدت یک ساعت اول پخت مداما آن را هم بزنید که ته نگیرد.

در ابتدا شعله را روی حرارت زیاد قرار دهید و زمانی که شروع به جوشیدن کرد دمای شعله را کم کنید و اجازه دهید که آب آن از بین برود.


مرحله هفتم (اضافه کردن بادام درختی):

در این مرحله که تقریبا 10 ساعت از پخت سمنو گذشته است بادام ها را به آن اضافه کنید. توجه کنید که پخت سمنو تا زمانی ادامه دارد که به غلظت دقیق سمنو برسید و پس از آن با استفاده از یک شعله پخش کن و شعله بسیار کم و همچنین یک دم کنی در آن را ببندید و اجازه دهید تا دم بکشد.

بعد از نیم ساعت سمنو شما آماده است. همانطور که توجه کردید درست کردن سمنو کار بسیار پر زحمتی است و به همین دلیل از دیرباز این دسر ایرانی را در مراسمات و اوقات خاصی درست می کرده اند.

امیدواریم که از این آموزش لذت برده باشید.

منبع این مطلب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








مطالب مرتبط با این پست
.